سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 6419

  بازدید امروز : 7

  بازدید دیروز : 0

پیامبران زمان ما

 
حکمت را لباس زیرین و آرامش را بالاپوش خود قرار ده که این دو زیور نیکان اند . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: ج . ی ::: یکشنبه 84/10/25::: ساعت 11:32 عصر

تولد امام هادی علیه السلام مبارک باد

ایشان فرمودند : بسیار استغفار و حمد کن ، تا تمام خیر را بدست آوری

 سیره چهارده معصوم ، اشتهاردی ، ص 878 به نقل از انوار البهیه ، ص 447 

خادم جهانگیر خان قشقائی به مرحوم آقای طیاره رحمت الله علیه گفته بود :روزی به یک عروسی دعوت شده بودیم ، در یکی از اتاقها عده ای ساز می زدند ، جهانگیر خان گفت بروید و به تار زن بگوئید سیم پنجم تارت کوک نیست . وقتی تار زن این حرف را شنید گفت : مگر جهانگیر خان اینجاست ؟! یعنی تنها کسی که می توانست با این دقت متوجه شود ، جهانگیر خان بوده ولی با این همه مهارت همه را کنار گذاشت و توبه کرد و در مسیر علم و معنویت به مقاماتی دست یافت .  به نقل از عارف فرزانه مرحوم طیاره شهرضائی ، کتاب جان شیفته ، کمال الدین مظلومی ، ص 98

” جها نگیر خان قشقائی در جوا نی شا هنامه خوان طائفه خود بود و تار هم می نوا خت ، می گویند که در یکی ا ز تابستانها که ا یل قشقا ئی به ییلا ق سمیرم آمده بود ، جهانگیر خان نیز ما نند سایر افراد ایل برای خرید و فروش و رفع حوائج  شخصی خود به ا صفها ن می آید ، او در اصفهان بدنبال تار سازی می گردد تا تارش را تعمیر کند . از شخصی سرا غ تار ساز را می گیرد و آن شخص که فرد صالحی بوده است یحیی اَرمنی ، تار ساز معروف مقیم  جلفا را  به او نشان می دهد و ضمنا ” به وی می گوید : برو ، ولی تار زدن را رها کن ، خوب است بروی دنبال علم ، از تار زدن خیلی بهتر است . گفته آن شخص در جهانگیر خان خیلی اثر می کند و در مدرسه الماسیه حجره ای برای خود می گیرد و حدودا در سن چهل سالگی و با عشق و علاقه مفرطی پی تحصیل را می گیرد و به مقام و رتبه ای می رسد که یکی ا ز بزرگان حکما ، فُقها  و  مدرسین اصفهان می شود .”           

جهانگیرخان در مدت حیات خود در حوزة علمیه هیچ گاه لباس ایلی خویش را از تن بیرون نیاورد . حکیم  قشقائی  شاگردان بسیاری دا شت که نقش مهمی در ترویج و اشاعه اصول ومتون اسلامی داشتند که یکی از برجسته ترین آنها فقیه بزرگ شیعیان آیت الله  بروجردی می با شد . ا ز آثار او نگارش شرحی  بر نهج البلاغه ا ست که به حکیم جهانگیرخان منسوب است  ، جهانگیر خان در رمضان 1328 هجری قمری در ا صفها ن درگذشت .


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

بایگانی

 

اشتراک